Indkøb i staten

Den offentlige sektors indkøb har stor betydning for både borgere, virksomheder og de offentlige institutioner.

Moderniseringsstyrelsen hjælper de mange statslige indkøbere med at gøre det nemt og billigt at indkøbe en lang række varer og ydelser, og vi sikrer, at der er ordentlige krav til CSR og bæredygtighed, når staten køber ind.

Vi rådgiver også vores statslige kollegaer om både udbudsreglerne og det gode købmandsskab.

To mænd taler sammen på en gang

Leverandør til staten

Her finder du information om, hvordan du bliver leverandør til staten, samt hvilke udbud vi arbejder på i øjeblikket.

Mand peger med kuglepen

Indkøber i staten

Har du brug for et overblik over de statslige aftaler, og hvordan de bruges, kan det findes her. Her er også information om, hvem der er din lokale koncernindkøber, indkøbskategorier og indkøbskaskaden.

Aftaleoversigt i statens indkøbsprogram

Uanset om du skal bruge kontorartikler, rengøring eller flyttefolk er der en statslig aftale, der dækker området. På linket herunder kan du finde en oversigt over alle de gældende aftaler i Statens Indkøbsprogram.

Læs mere om de gældende aftaler i det statslige indkøbsprogram

Har du spørgsmål til aftalerne, eller er du i tvivl om, hvordan de bruges, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 30 55 07 91 eller .

Køb af advokater

Som offentlig indkøber skal man nøje overveje sine indkøb af juridiske tjenesteydelser og sin brug af eksterne konsulenter. I Moderniserings-styrelsen rådgiver vi om disse indkøb, ligesom vi løbende følger statens brug af kammeradvokat-en samt det statslige forbrug af konsulenter.

Læs mere om statens brug af advokatydelser.

Om indkøb i staten

”Sammen er vi bedre!”. Det er den helt grundlæggende tanke bag de mange, brede indkøbsaftaler på tværs af offentlige institutioner, som vi i Moderniseringsstyrelsen og SKI hvert år laver. Fælles indkøbsaftaler betyder bl.a., at vi kan få bedre priser og vilkår og samtidig sikre ordentlige CSR vilkår og bæredygtighed.

Læs mere om det statslige indkøbsprogram her.

Rådgivningsenheden - Statens indkøb

Rådgivningsenheden er et tilbud til dig, der arbejder med indkøb, udbud og kontrakter i staten. Du kan få rådgivning om alle faser i en konkret kontraktindgåelse og juridisk vejledning om reglerne for indkøb og udbud. 

Du kan læse mere om Rådgivningsenheden på www.statensindkob.dk

Som ansat i staten kan du også ringe til hotlinen på tlf. 20 41 78 45 mellem kl. 9.00-16.00 på alle hverdage.

Nyheder om indkøb

Vidste du at?

På 10 år har vi indgået over 75 indkøbsaftaler på vegne af staten. Og vi er ikke i mål endnu.