Offentlig indkøber

Som offentlig indkøber skal du være opmærksom på, at forskellige offentlige institutioner har forskellige vilkår for at anvende aftalerne i Statens Indkøbsprogram.

Forpligtede kunder  

Alle statslige institutioner er ifølge cirkulære om indkøb i staten forpligtede til af anvende aftalerne i Statens Indkøbsprogram. 

Læs mere om forpligtede kunder

Gå til cirkulære om indkøb i staten på retsinformation.dk

Har du spørgsmål til et indkøb du skal foretage dig og ansat i en statslige institution kan du kontakte din koncern indkøber.

Koncernindkøbere i staten (KIS)

Hvert ministerområde har mindst en koncernindkøber, der er udpeget til at koordinere, kvalitetssikre og administrere indkøbsbehovet på det pågældende ministerområde. Koncernindkøberen er Moderniseringsstyrelsens kontaktperson til det respektive ministerområde. Kommunikationen mellem ministerområderne og Moderniseringsstyrelsen skal således gå gennem koncernindkøberne.

Find din koncernindkøber her

Frivillige kunder

Frivillige kunder er ikke forpligtede til at benytte Statens Indkøbsaftaler, men kan I visse tilfælde benytte aftalerne. Følgende offentlige institutioner er frivillige kunder:

  • Kommuner
  • Regioner
  • Folketinget
  • Danmarks Nationalbank
  • Dansk Institut for Internationale Studier
  • Institut for Menneskerettigheder
  • Grønlands Hjemmestyre
  • Færøernes Hjemmestyre
  • Selvejende institutioner

Læs mere om at være frivillig kunde og hvilke aftaler frivillige kunder kan benytte her (link)